Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-02@20:38:10 GMT

اعمال پرفضیلت شب و روز نیمه رجب+ اعمال امّ داود

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۵۸۵۲

نیمه ماه رجب از جمله ایام پرفضیلت و شریفی است که برای شب و روز آن اعمال متعددی ذکر شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نیمه رجب‌المرجب سومین روز از ایام البیض است. مومنان و مخلصان علاوه بر توجه ویژه به ماه رجب و بهره برداری از آن، فرصت نیمه رجب را غنیمت شمرده و هم نوا با معتکفان اعمال ویژه این روز را برای تقرب بیشتر به ذات باری‌تعالی بجا می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اعمال سفارش شده برای این ایام عمل ام داود است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

امّ داود کیست؟
فاطمه معروف به ام داود، مادر داوود پسر زاده امام حسن مجتبی (ع) و مادر رضاعی امام صادق (ع) بوده است.

امّ داود ماجرایش را چنین نقل کرده است: منصور دوانیقی لشکری به مدینه فرستاد و با محمدبن عبداللّه بن حسن مثنی جنگید و او و برادرش ابراهیم را کشت.

منصور همچنین عبداللّه محض، پدر محمد و ابراهیم را با تعدادی از سادات حسنی دستگیر و اسیر کردند و به بند و زنجیر کشیده بودند و فرزند من داوود هم در میان آنان بود که او را از مدینه به بغداد منتقل نمودند و به سیاه چال زندان انداختند.

اعمال ام داود چیست؟
حادثه دستگیری و زندانی بودن فرزندم که از او اطلاعی نداشتم و گاهی هم خبر مرگ او را به من می‌دادند برایم بسیار تلخ و دردناک بود و روزگارم با اشک و آه و گریه و ناله می‌گذشت. حتی برای رفع مشکل خود و اندوه جانکاهی که با آن دست به گریبان بودم، از اشخاص صالح و مومن درخواست می‌کردم برای رفع ناراحتیم دعا کنند، اما از دعای آنان هم نتیجه‌ای نگرفتم.

یک روز با خبر شدم امام صادق (ع) که با فرزندم داوود از من شیر خورده بود، بیمار شده است. به دیدن او شتافتم و از آن حضرت عیادت کردم. هنگامی که می‌خواستم از حضورش مرخص شوم، فرمود: از داوود خبر تازه‌ای نداری؟ با شنیدن نام داوود داغ من تازه شد و اشکم سرازیر گردید و با آه درد آلودی ناله سردادم: مدت زیادی است از او خبری ندارم. فرزندم در عراق زندان است و من از دوری او و سرنوشت نامعلوم او سخت در عذاب و ناراحتی گرفتارم، از شما که برادر رضاعی او هستی تقاضا می‌کنم برای نجات و آزادی او دعا کنی.

امام صادق (ع) با مشاهده وضع نگران کننده من، فرمود: چرا تاکنون از دعای استفتاح غفلت کرده‌ای؟ مگر نمی‌دانی که به‌وسیله این دعا در‌های آسمان گشوده می‌شود و فرشتگان الهی دعاکننده را مژده اجابت می‌دهند و هیچ حاجتمند و دردمند و دعاکننده‌ای مایوس نمی‌شود و خداوند هم پاداش خواننده این دعا را بهشت قرار داده؟

با شنیدن چنین مژده‌ای که با خواندن آن دعا دریافت داشتم، از حضرت سوال کردم:‌ای مولای من و‌ای فرزند خاندان پاک و معصوم، آن دعا چیست؟ و آداب آن چگونه است؟

امام صادق (ع) فرمود:‌ای مادر داود ماه محترم رجب نزدیک است و در این ماه مبارک دعا مستجاب می‌گردد، همین‌که ماه رجب رسید سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم آن را که ایام بیض و شبانه روز نورانی نام دارد روزه بگیر. نزدیک ظهر روز پانزدهم غسل کن و هشت رکعت نماز با رکوع و سجود دقیق و حساب شده انجام بده.


آن گاه حضرت دستور کامل اعمال و آداب دعای مخصوص را به من تعلیم داد.

ماه رجب فرا رسید و اعمالی که امام صادق (ع) گفته بود را انجام دادم و پسرم داود آزاد شد، داوود را نزد امام صادق (ع) بردم و آن حضرت به فرزندم گفت: علت آزادی تو از زندان این بود که منصور دوانیقی، علی (ع) را در خواب دیده بود و حضرت علی (ع) به منصور فرموده بود، اگر فرزند مرا آزاد نکنی تو را در آتش خواهم انداخت، منصور هم درحالی که لهیب آتش را نزد خود مشاهده می‌کرد ناچار به آزادی تو اقدام کرد.

ام داود می‌گوید از امام صادق (ع) سوال کردم:‌ای مولای من آیا این دعا را در غیر ماه رجب هم می‌توان خواند؟ آن حضرت فرمود: اگر روز عرفه با جمعه هماهنگ شود این دعا را می‌توان خواند و هرکس هم به این دعا اقدام کند، پس از پایان، خداوند او را مشمول غفران و آمرزش خود قرار می‌دهد.

اعمال روز نیمه رجب
این روز، روز مبارکى است و برای آن روز انجام چند عمل توصیه شده است:

۱- غسل

۲- زیارت حضرت امام حسین علیه السلام. از ابن ابى بصیر نقل شده است که گفت از امام رضا علیه‌السلام پرسیدم که در چه ماهی امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم؟

حضرت فرمودند: در نیمه رجب و نیمه شعبان.

۳- اقامه نماز سلمان به نحوی که در روز اوّل گذشت

۴- اقامه چهار رکعت نماز که دو تا دو رکعتی خوانده شود

و بعد از سلام دست خود را بلند کند و بگوید:

«اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کُلِّ جَبّارٍ؛ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کَهْفى حینَ تُعْیینِى الْمَذاهِبُ؛ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَةً بى وَ قَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاً وَ لَوْ لا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْداَّئى وَ لَوْ لا نَصْرُکَ

اِیّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یَتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلى اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُکَ بِکَیْنُونِیَّتِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِیاَّئِکَ وَ اَسئَلُکَ بِکِبْرِیاَّئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ وَ اَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَیْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِکَ فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ».

روایت شده است که هر کسی که غمى دارد، اگر این دعا را بخواند خداوند او را از اندوه و غم آسایش بخشد.

۵- عمل امّ داود که عمده اعمال این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است و کیفیت آن بنا بر آنچه در مصباح شیخ است آنست که وقتی که فردی بخواهد این عمل را بجا آورد، روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیرد؛ و در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کند و وقت زوال ظهر، نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو انجام دهد و در مکانی خلوت قرار بگیرد که چیزى او را مشغول نسازد و کسی با او سخن ننماید. وقتی نماز به اتمام رسید رو به قبله بنشیند و صد مرتبه سوره حمد، صد مرتبه سوره اخلاص، و ده مرتبه آیة الکرسى را قرائت کند. سپس سوره‌های انعام، بنى‌اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافّات، حَّم سجده، حَّمعَّسَّق، حَّم دخان، فتح، واقعه، مُلْک، نَّ وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و تا آخر قرآن را قرائت کند و پس از اتمام در حالی که رو به قبله است دعای ذیل را نجوا کند.

دعای امّ داود براى برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها مفید است.

صَدَقَ اللهُ الْعَظیمُ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ ذُو الْجَلالِ وَالاِْکْرامِ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَلیمُ الْکَریمُ الَّذى لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ الْبَصیرُ الْخَبیرُ شَهِدَ اللهُ اَنَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ وَالْمَلاَّئِکَةُ وَ اُولوُا الْعِلْمِ قاَّئِماً بِالْقِسْطِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ.

وَ بَلَّغَتْ رُسُلُهُ الْکِرامُ وَ اَنَا عَلى ذلِکَ مِنَ الشّاهِدین. َ اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ وَ لَکَ الْمَجْدُ وَ لَکَ الْعِزُّ وَ لَکَ الْفَخْرُ وَ لَکَ الْقَهْرُ وَ لَکَ النِّعْمَةُ وَ لَکَ الْعَظَمَةُ وَ لَکَ الرَّحْمَةُ وَ لَکَ الْمَهابَةُ وَ لَکَ السُّلْطانُ وَ لَکَ الْبَهاَّءُ وَ لَکَ الاِْمْتِنانُ وَ لَکَ التَّسْبیحُ وَ لَکَ التَّقْدیسُ وَ لَکَ التَّهْلیلُ وَ لَکَ التَّکْبیرُ وَ لَکَ ما یُرى وَ لَکَ مالا یُرى وَ لَکَ ما فَوْقَ السَّمواتِ الْعُلى وَ لَکَ ما تَحْتَ الثَّرى وَ لَکَ الاْرَضُونَ السُّفْلى وَ لَکَ الاْخِرَةُوَالاُْولى وَ لَکَ ما تَرْضى بِهِ مِنَ الثَّناَّءِ وَالْحَمْدِ وَالشُّکرِ وَالنَّعْماَّءِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَبْرَئیلَ اَمینِکَ عَلى وَحْیِکَ وَالْقَوِىِّ عَلى اَمْرِکَ وَالْمُطاعِ فى سَمواتِکَ وَ مَحالِّ کَراماتِکَ الْمُتَحَمِّلِ لِکَلِماتِکَ النّاصِرِ لاَِنْبِیاَّئِکَ الْمُدَمِّرِ لاِعْداَّئِکَ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى میکائیلَ مَلَکِ رَحْمَتِکَ وَالْمَخْلُوقِ لِرَاءْفَتِکَ وَالْمُسْتَغْفِرِ الْمُعینِ لاِهْلِ طاعَتِکَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى اِسْرافیلَ حامِلِ عَرْشِکَ وَ صاحِبِ الصُّورِ الْمُنْتَظِر لاِمْرِکَ الْوَجِلِ الْمُشْفِقِ مِنْ خیفَتِکَ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى حَمَلَةِ الْعَرْشِ الطّاهِرینَ وَ عَلىَ السَّفَرَةِ الْکِرامِ الْبَرَرَةِ الطَّیِّبینَ وَ عَلى مَلاَّئِکَتِکَ الْکِرامِ الْکاتِبینَ وَ عَلى مَلاَّئِکَةِ الْجِن انِ وَ خَزَنَةِ النّیرانِ وَ مَلَکِ الْمَوْتِ وَالاْعْوانِ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى اَبینا آدَمَبَدیعِ فِطْرَتِکَ الَّذى کَرَّمْتَهُ بِسُجُودِ مَلاَّئِکَتِکَ وَ اَبَحْتَهُ جَنَّتَکَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى اُمِّنا حَوّاَّءَ الْمُطَهَّرَةِ مِنَ الرِّجْسِ الْمُصَفّاتِ مِنَ الدَّنَسِ الْمُفَضَّلَةِ مِنَ الاِْنْسِ الْمُتَرَدِّدَةِ بَیْنَ مَحالِّ الْقُدُْسِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى هابیلَ وَ شَیْثٍ وَ اِدْریسَ وَ نُوحٍ وَ هُودٍ وَ صالِحٍ وَ اِبْراهیمَ وَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحقَ وَ یَعْقُوبَ وَ یُوسُفَ وَالاْسْباطِ وَ لُوطٍ وَ شُعَیْبٍ وَ اَیُّوبَ وَ مُوسى وَ هارُونَ وَ یُوشَعَ وَ میشا وَالْخِضْرِ وَ ذِى الْقَرْنَیْنِ وَ یُونُسَ وَ اِلْیاسَ وَالْیَسَعَ وَ ذِى الْکِفْلِ وَ طالُوتَ وَ داوُدَ و َسُلَیْمانَ وَ زَکَرِیّا وَ شَعْیا وَ یَحْیى وَ تُورَخَ وَ مَتّى وَ اِرْمِیا وَ حَیْقُوقَ وَ دانِیالَ وَ عُزَیْرٍ وَ عیسى وَ شَمْعُونَ وَ جِرْجیسَ وَالْحَوارِیّینَ وَالاْتْباعِ وَ خالِدٍ وَ حَنْظَلَةَ وَ لُقْمانَ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ بارِکْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّیْتَ وَ رَحِمْتَ وَ بارَکْتَ عَلى اِبْرهیمَ وَ آلِ اِبْرهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الاْوْصِیاَّءِ وَالسُّعَداَّءِ وَالشُّهَداَّءِ وَ اَئِمَّةِ الْهُدى اَللّهُمَّ صَلّ عَلَى الاْبْدالِ وَالاْوْتادِ وَالسُّیّاحِ وَالْعُبّادِ وَالْمُخْلِصینَ وَالزُّهّادِ وَ اَهْلِ الجِدِّ وَالاِْجْتِهادِ وَاخْصُصْ مُحَمَّداً وَ اَهْلَ بَیْتِهِ بِاَفْضَلِ صَلَواتِکَ وَ اَجْزَلِ کَراماتِکَ وَ بَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ مِنّى تَحِیَّةً وَ سَلاماً وَزِدْهُ فَضْلاً وَ شَرَفاً وَ کَرَماً حَتّى تُبَلِّغَهُ اَعْلى دَرَجاتِ اَهْلِ الشَّرَفِ مِنَ النَّبِیّینَ وَالْمُرْسَلینَ وَالاْفاضِلِ الْمُقَرَّبینَ اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى مَنْ سَمَّیْتُ وَ مَنْ لَمْ اُسَمِّ مِنْ مَلاَّئِکَتِکَ وَ اَنْبِی اَّئِکَ وَ رُسُلِکَ وَ اَهْلِ طاعَتِکَ وَ اَوْصِلْ صَلَواتى اِلَیْهِمْ وَ اِلى اَرْواحِهِمْ وَاجْعَلْهُمْ اِخْوانى فیکَ وَ اَعْوانى عَلى دُعاَّئِکَ.

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْتَشْفِعُ بِکَ اِلَیْکَ وَ بِکَرَمِکَ اِلى کَرَمِکَ و َبِجُودِکَ اِلى جُودِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ اِلى رَحْمَتِکَ وَ بِاَهْلِ طاعَتِکَ اِلَیْکَ وَ اَسئَلُکَ الّلهُمَّ بِکُلِّ ما سَئَلَکَ بِهِ اَحَدٌ مِنْهُمْ مِنْ مَسْئَلَةٍ شَریفَةٍ غَیْرِ مَرْدُودَةٍ وَ بِما دَعَوْکَ بِهِ مِنْ دَعْوَةٍ مُجابَةٍ غَیْرِ مُخَیَّبَةٍ

یااَللهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا حَلیمُ یا کَریمُ یا عَظیمُ یا جَلیلُ یا مُنیلُ یا جَمیلُ یا کَفیلُ یا وَکیلُ یا مُقیلُ یا مُجیرُ یا خَبیرُ یا مُنیرُ یا مُبیرُ یا مَنیعُ یا مُدیلُ یا مُحیلُ یا کَبیرُ یا قَدیرُ یا بَصیرُ یا شَکُورُ یا بَرُّ یا طُهْرُ یا طاهِرُ یا قاهِرُ یا ظاهِرُ یا باطِنُ یا ساتِرُ یا مُحیطُ یا مُقْتَدِرُ یا حَفیظُ یا مُتَجَبِّرُ یا قَریبُ یا وَدُودُ یا حَمیدُ یا مَجیدُ یا مُبْدِئُ یا مُعیدُ یا شَهیدُ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا قابِضُ یا باسِطُ یا هادى یا مُرْسِلُ یا مُرْشِدُ یا مُسَدِّدُ یا مُعْطى یا مانِعُ یا دافِعُ یا رافِعُ یا باقى یا واقى یا خَلاّقُ یا وَهّابُ یا تَوّابُ یا فَتّاحُ یا نَفّاحُ یا مُرْتاحُ یا مَنْ بِیَدِهِ کُلُّ مِفْتاحٍ یا نَفّاعُ یا رَؤُفُ یا عَطُوفُ یا کافى یا شافى یا مُعافى یا مُکافى یا وَفِىُّ یا مُهَیْمِنُ یا عَزیزُ یاجَبّارُ یا مُتَکَبِّرُ یا سَلامُ یا مُؤْمِنُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا نُورُ یا مُدَبِّرُ یا فَرْدُ یا وِتْرُ یا قُدُّوسُ یا ناصِرُ یا مُونِسُ یا باعِثُ یا وارِثُ یا عالِمُ یا حاکِمُ یا بادى یا مُتَعالى یا مُصَوِّرُ یا مُسَلِّمُ یا مُتَحَبِّبُ یا قاَّئِمُ یا داَّئِمُ یا عَلیمُ یا حَکیمُ یا جَوادُ یا بارِىءُ یا باَّرُّ یا ساَّرُّ یا عَدْلُ یا فاصِلُ یا دَیّانُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا سَمیعُ یا بَدیعُ یا خَفیرُ یا مُعینُ یا ناشِرُ یا غافِرُ یا قَدیمُ یا مُسَهِّلُ یا مُیَسِّرُ یا مُمیتُ یا مُحْیى یا نافِعُ یا رازِقُ یا مُقْتَدِرُ یا مُسَبِّبُ یا مُغیثُ یا مُغْنى یا مُقْنى یاخالِقُ یا راصِدُ یا واحِدُ یا حاضِرُ یا جابِرُ یا حافِظُ یا شَدیدُ یا غِیاثُ یا عاَّئِدُ یا قابِضُ

یا مَنْ عَلا فَاسْتَعْلى فَکانَ بِالْمَنْظَرِ الاْعْلى یا مَنْ قَرُبَ فَدَنا وَ بَعُدَ فَنَاى وَ عَلِمَ السِّرَّ وَ اَخْفى یا مَنْ اِلَیْهِ التَّدْبیرُ وَ لَهُ الْمَقادیرُ وَ یا مَنِ الْعَسیرُ عَلَیْهِ سَهْلٌ یَسیرٌ یا مَنْ هُوَ عَلى ما یَشاَّءُ قَدیرٌ یا مُرْسِلَ الرِّیاحِ یا فالِقَ الاِْصْباحِ یا باعِثَ الاْرْواحِ یاذَاالْجُودِ وَالسَّماحِ یا راَّدَّ ما قَدْ فاتَ یا ناشِرَ الاْمْواتِ یا جامِعَ الشَّتاتِ یا رازِقَ مَنْ یَشاَّءُ بِغَیْرِ حِسابٍ وَ یا فاعِلَ ما یَشاَّءُ کَیْفَ یَشاَّءُ وَ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ یا حَىُّ یا قَیُّومُ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ یا حَىُّ یا مُحْیِىَ الْمَوْتى یا حَىُّ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ یا اِلهى وَ سَیِّدى صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ بارِکْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّیْتَ وَ بارَکْتَ وَ رَحِمْتَ عَلى اِبْرهیمَ وَ آلِ اِبْرهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ

وَارْحَمْ ذُلىّ وَ فاقَتى وَ فَقْرى وَانْفِرادى وَ وَحْدَتى وَ خُضُوعى بَیْنَ یَدَیْکَ وَاعْتِمادى عَلَیْکَ وَ تَضَرُّعى اِلَیْکَ اَدْعُوکَ دُعاَّءَ الْخاضِع ِالذَّلیلِ الْخاشِعِ الْخاَّئِفِ الْمُشْفِقِ الْباَّئِسِ الْمَهینِ الْحَقیرِ الْجائِعِ الْفَقیرِ الْعاَّئِذِ الْمُسْتَجیرِ الْمُقِرِّ بِذَنْبِهِ الْمُسْتَغْفِرِ مِنْهُ الْمُسْتَکینِ لِرَبِّهِ دُعاَّءَ مَنْ اَسْلَمَتْهُ ثِقَتُهُ وَ رَفَضَتْهُ اَحِبَتُّهُ وَ عَظُمَتْ فَجیعَتُهُ دُعاَّءَ حَرِقٍ حَزینٍ ضَعیفٍ مَهینٍ باَّئِسٍ مُسْتَکینٍ بِکَ مُسْتَجیرٍ اَللّهُمَّ وَ اَسئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ وَ اَنَّکَ ما تَشاَّءُ مِنْ اَمْرٍ یَکُونُ وَ اَنَّکَ عَلى ما تَشاَّءُ قَدیرٌ.

وَ اَسئَلُکَ بِحُرْمَةِ هذَا الشَّهْرِ الْحَرامِ وَالْبَیْتِ الْحَرامِ وَالْبَلَدِ الْحَرامِ وَالرُّکْنِ وَالْمَقامِ وَالْمَشاعِرِالْعِظامِ وَ بِحَقِّنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ یا مَنْ وَهَبَ لاِدَمَ شَیْثاً وَ لاِِبْراهیمَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحاقَ وَ یا مَنْ رَدَّ یُوسُفَ عَلى یَعْقوُبَ وَ یا مَنْ کَشَفَ بَعْدَ الْبَلاَّءِ ضُرَّ اَیُّوبَ یا راَّدَّ مُوسى عَلى اُمِّهِ وَ زاَّئِدَ الْخِضْرِ فى عِلْمِهِ وَ یا مَنْ وَهَبَ لِداوُدَ سُلَیْمانَ وَ لِزَکَرِیّا یَحْیى وَ لِمَرْیَمَ عیسى یا حافِظَ بِنْتِ شُعَیْبٍ وَ یا کافِلَ وَلَدِ اُمِّ مُوسى

اَسئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَغْفِرَ لِى ذُنُوبى کُلَّها وَ تُجیرَنى مِنْ عَذابِکَ وَ تُوجِبَ لى رِضْوانَکَ وَ اَمانَکَ وَ اِحْسانَکَ وَ غُفْرانَکَ وَ جِنانَکَ وَ اَسئَلُکَ اَنْ تَفُکَّ عَنّى کُلَّ حَلْقَةٍ بَیْنى وَ بَیْنَ مَنْ یُؤْذینى وَ تَفْتَحَ لى کُلَّ بابٍ وَ تُلَیِّنَ لى کُلَّ صَعْبٍ وَ تُسَهِّلَ لى کُلَّ عَسَیرٍ وَ تُخْرِسَ عَنّى کُلَّ ناطِقٍ بِشَرٍّ وَ تَکُفَّ عَنّى کُلَّ باغٍ وَ تَکْبِتَ عَنّى کُلَّ عَدُوٍّ لى وَ حاسِدٍ وَ تَمْنَعَ مِنّى کُلَّ ظالِمٍ وَ تَکْفِیَنى کُلَّ عاَّئِقٍ یَحُولُ بَیْنى وَ بَیْنَ حاجَتى وَ یُحاوِلُ اَنْ یُفَرِّقَ بَیْنى وَ بَیْنَ طاعَتِکَ وَ یُثَبِّطَنى عَنْ عِبادَتِکَ یا مَنْ اَلْجَمَ الْجِنَّ الْمُتَمَرِّدینَ وَ قَهَرَ عُتاةَ الشَّیاطینِ وَ اَذَلَّ رِقابَ الْمُتَجَبِّرینَ وَ رَدَّ کَیْدَ الْمُتَسَلِّطین عَنِ الْمُسْتَضْعَفینَ اَسئَلُکَ بِقُدْرَتِکَ عَلى ما تَشاَّءُ وَ تَسْهیلِکَ لِما تَشاَّءُ کَیْفَ تَشاَّءُ اَنْ تَجْعَلَ قَضاَّءَ حاجَتى فیما تَشاَّءُ.

پس از نجوا نمودن این دعا، فرد به سجده رود و دو طرف صورت خود را بر روی زمین و خاک بگذارد و بگوید:

اَللّهُمَّ لَکَ سَجَدْتُ وَ بِکَ امَنْتُ فَارْحَمْ ذُلّى وَفاقَتى وَاجْتِهادى وَ تَضَرُّعى وَ مَسْکَنَتى وَ فَقْرى اِلَیْکَ یا رَبِّ.

توصیه شده است که در سجده اشک ریخته شود ولو به اندازه سر سوزنی که این علامت استجابت دعا می‌باشد. ان شاء الله برچسب ها: نیمه ماه رجب ، اعمال ، ایام البیض ، اعمال ام داود

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نیمه ماه رجب اعمال ایام البیض اعمال ام داود امام صادق ع لى م ح م نیمه رجب ال م س ت ماه رجب ا لل ه م ام داود ما ت شا لا ا له طاع ت ک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۵۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان در سال جاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی حسین رعیتی‌فرد در آیین بزرگداشت روز جهانی کارگر، کارگران را به مثابه ستون فقرات تولید کشور توصیف کرد و اظهار داشت: وظیفه ما این است که دغدغه و مطالبات جامعه کار و تولید را تا حصول نتیجه دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام ارزش ذاتی کار مهم است و به آن همیشه پرداخته شده، گفت: بوسه پیامبر(ص) بر دستان کارگر، گویای این مدعاست و نقش کار در نظام اسلامی را نشان می‌دهد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: اگرچه از کارگر به عنوان یک ابزار در نظام سرمایه داری یاد می‌شود، اما در نظام جمهوری اسلامی امامین انقلاب تاکید زیادی بر نقش کارگران و عمل صالح آنها دارند.

رعیتی‌فرد در خصوص امنیت و ثبات شغلی جامعه کار و تولید هم عنوان کرد: در دولت سیزدهم تلاش زیادی شد تا مطالبات سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود که 220 هزار میلیارد تومان با پیگیری نمایندگان مجلس و شرکای ما به سازمان تامین اجتماعی داده شد تا خدمات بهتری در حوزه درمان و خدمات مستمری بگیران به جامعه کار و تولید ارائه شود.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت، ثبات و پایداری شغلی هم رهبرمعظم انقلاب تأکید زیادی دارند که در این راستا احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد تا از ظرفیت‌های مختلف کمک گرفته شود تا کارخانه‌های راکد و نیمه فعال به چرخه تولید بازگردند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین کاهش نرخ بیکاری پس از انقلاب برای اولین بار به 8.1 را یک اقدام مطلوب دانست.

رعیتی‌فرد به امنیت شغلی و قانون کار هم اشاره و بیان کرد: پس از تصویب قانون کار در سال 69، قرارداد‌های کار به قرارداد‌های موقت سوق پیدا کردند که سال‌های سال این مهم دنبال شد و طی دو سال گذشته تلاش شد تا بعضی از مواد اقانون کار بازنگری و اصلاح شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید توازن بین کارگر و کارفرمایان برقرار شود، ابراز امیدواری کرد که لایحه امنیت شغلی هرچه سریعتر در مجلس به تصویب برسد.

معاون وزیر تعاون به موضوع حقوق و دستمزد و نحوه اجرای آن هم اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های خوبی از سوی جامعه کارگری کشور و کانون عالی بازنشستگان در این باره انجام شده و هفته آینده پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی به دولت خواهد رفت.

رعیتی‌فرد اعلام کرد: احتمالاً امسال برای اولین بار حق تأهل برای کارگران به میزان 500 هزار تومان در حقوق لحاظ خواهد شد.

وی در خاتمه سخنانش عنوان کرد: نزدیک به 60 میلیون نفر در کشور از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند که امید است این طرح توسط دولت تداوم یابد.

بسیاری از کارخانه‌های فارس با کمبود کارگر مواجه هستند

استاندار فارس نیز دز ادامه این مراسم ضمن تبریک روز جهانی کارگر، اظهار داشت: امسال سه کارگر نمونه کشور از استان فارس انتخاب شده‌اند که نشان از انگیزه بالای آنها دارد.

محمدهادی ایمانیه با اشاره به تحقق 100 درصدی سهمیه اشتغال استان فارس در سال گذشته، گفت: امسال 25 درصد از اختصاص سهمیه اشتغال از بین فارغ‌التحصیلان خواهد بود.

وی به فعال شدن کارخانجات راکد و نیمه راکد فارس در سال گذشته اشاره و بیان کرد: امروز با کمبود کارگر برای بسیاری از کارخانه‌ها مواجه شده‌ایم.

استاندار فارس با اشاره به اینکه تلاش شده تا در کنار کارخانه‌های بزرگ، شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی واحد‌های مسکونی ویژه کارگران احداث شود، اعلام کرد: تفاهم‌نامه احداث تعدادی واحد‌های مسکونی در جوار کارخانه‌ها با کمک بانک رفاه هفته گذشته منعقد شد.

ایمانیه به موضوع پیگیری راه‌اندازی فروشگاه‌های تعاونی مصرف کارخانه‌ها برای کاهش واسطه‌ها هم اشاره کرد و افزود: امید است امسال، سال شکوفایی تعاونی‌های مصرف باشد.

وی به موضوع سلامت و امور درمان و بهداشت جامعه کارگری هم گریزی زد و عنوان کرد: با جدیت ساخت بیمارستان شماره دو تامین اجتماعی در دست احداث است. درمانگاه‌های تامین اجتماعی نیز در شهرستان‌ها در دست بهره‌برداری قرار دارد.

استاندار فارس از مجلس شورای اسلامی خواست که اجازه توزیع نیروی انسانی پزشک متخصص را در مراکز تأمین اجتماعی و بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح برای سپری کردن طرح آنها بدهد تا درمان مستقیم تقویت شود.

حقوق مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده افزایش یابد

علی راستگو هم در این مراسم بیان کرد: تشکلات کارگری فارس با وحدت و همدلی در کنار هم فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تشکلات کارگری فارس یکی از همدل‌ترین و استوارترین تشکلات کارگری کشور محسوب می‌شود، افزود: حضور گسترده آنها و خانواده‌ ایشان در این مراسم نشان از این مدعاست. کارگران اگرچه با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما طی چهار دهه گذشته همراه نظام بوده و هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطالبه امروز جامعه کارگری تصریح کرد: جامعه کارگری هیچگاه چیزی اضافه‌تر از قانون نخواسته اند.

راستگو با تأکید بر اینکه افزایش 35 درصدی حقوق کارگران در سال جاری با تورم فعلی جامعه همخوانی ندارد، گفت: عدم اجرای ماده 96 موجب دلخوری بازنشستگان تامین اجتماعی شده است.

وی به همسان حقوق بازنشستگان که موضوع همیشگی جلسات بزرگداشت روز جهانی کارگر است هم اشاره کرد و گفت: 130 هزار میلیارد تومان برای این مهم اختصاص داده شده که انجام آن با تأخیر مواجه شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با تأکید بر این نکته که باید اعتماد و باور جامعه کارگری را با رفع چنین مسائلی افزایش داد، افزود: وضعیت سازمان تامین اجتماعی و استقلال آن مناسب نیست و از طرفی هم توقع نداریم که بگویند حقوق کارگران، تورم‌زاست.

راستگو از افزایش وام اعطایی به بازنشستگان به میزان 30 میلیون در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: ما خواهان اجرای دقیق قانون الزام درمان رایگان مستند ماده 54 قانون تامین اجتماعی هستیم.

وی از تعامل خوب تشکلات کارگری فارس با مدیران کار، تعاون و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی در فارس سخن گفت و خواستار حل مشکلات سه کارخانه مخابرات راه دور، زیمنس و روغن نباتی شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس خاطرنشان کرد: چند دولت تغییر کرده، اما همچنان مشکلات کارخانه مخابرات راه دور برقرار است، زیمنس که سنوات کارگران را نداده است و روغن نباتی هم سه کارگر ما را شب عید اخراج کرده است.

راستگو در خاتمه سخنانش خواستار افزایش حقوق مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده شد.

خروج نیروی کار و متخصص و ورود اتباع بیگانه به برخی کارخانجات 

بهرام ذنوبی تبار نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: در حالی که بیشترین منویات رهبرمعظم انقلاب به امنیت شغلی باز می‌گردد، اما سالهاست که گریبان‌گیر این موضوع هستیم و حتی هنوز قرارداد‌های موقت هم به طور کامل حذف نشده است.

وی که تصویب حقوق کارگران کمتر از نرخ تورم نهایی را امری صحیح نمی‌داند، گفت: بعضی موارد از جمله تصویب قوانین، آیین نامه‌ها و …موجب معضل جامعه کارگری شده و سازمان تامین اجتماعی هم هر روز قوانین و موادی برای خود اعمال می‌کند.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه شاهد خروج نیروی کار و متخصص و ورود اتباع بیگانه به برخی کارخانجات هستیم، تاکید کرد: بستر حضور نیرو‌های جوان در کارخانجات تسهیل شود.

ذنوبی تبار ادامه داد؛ عدم استفاده از بازنشستگان و مشاوره آنها در صنایع موضوعی است که باید به جد دنبال شود.

وی خواستار توسعه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تامین اجتماعی در سطح کشور شد و گفت: 80 درصد کارگران مسکن ندارند.

تشکلات کارگری فارس روز‌های خوبی را سپری می‌کنند 

وحید خداپرست هم ضمن تبریک روز جهانی کارگر بیان کرد: به گواه نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی، تشکلات کارگری فارس روز‌های بهتری را سپری می‌کنند اگرچه مطالبات زیادی هم دارند که تحقق آنها به تلاش ما باز می‌گردد. مسکن، معیشت و درمان کارگران سه مولفه مهمی است که امسال به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه بیشترین خواسته و مطالبات کارگران به مسائلی باز می‌گردد که مربوط به حوزه قانون و قانونگذاری است، از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی خواست تا مشکلات جامعه کارگری که به اصلاح و تغییر و بازنگری قوانین باز می‌گردد را در دستور کار قرار دهند.

بازگشت 220 هراز میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

ابراهیم عزیزی نیز ضمن تبریک روز جهانی کارگر بیان کرد: اصلاح قانون سن بازنشستگی از جمله موضوعاتی است که باید در مجلس داوزدهم مورد بررسی قرار گیرد. بنده مخالف تصویب این قانون بودم و معتقدم جزو اولویت‌های جدی و قطعی مجلس دوازدهم، باید اصلاح این قانون و بازگشت به سن 30 سال و کمتر باشد.

وی تأکید کرد: باید به فوریت لایحه امنیت شغلی کارگران را دولت به مجلس بفرسد و مجلس هم باید دوفوریتی تصویب و به کارگران هدیه کند.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور هم قول دادند که این اقدام را به فوریت انجام دهند، به اجرای کامل بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: 220 هراز میلیارد تومان از بدهی دولت را به سازمان تامین اجتماعی بازگرداندیم.

عزیزی با تأکید بر اینکه دولت نباید دست در جیب تامین اجتماعی و دولت کند، خواستار اجرای ماده 96 حقوق و دستمزد تأمین اجتماعی شد.

وی در خصوص افزایش حقوق مراقبین سلامت طرح وزشک خانواده هم گفت: آنها حرف حق می‌زنند و امروز هم مذاکراتی انجام شده و باید حق و حقوق آنها در طرح پزشک خانواده پرداخت شود.

اگر حقوق کارگر به درستی پرداخت نشود، رشد 8 درصدی محقق نمی‌شود

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: سال گذشته در برنامه هفتم توسعه در بحث حقوق بازنشستگان خیلی بحث شد. در این برنامه مطرح شده بود که حقوق بازنشستگان باید 90 درصد حقوق شاغلین هم‌تراز باشد که این موضوع نیز تصویب شد.

وی ادامه داد: دولت هم اعلام کرد که در یک سال نخست افزایش حقوق امکان پذیر نیست، اما ظرف سه سال این کار انجام خواهد شد و در سال اول افزایش 40 درصد تضمین خواهد شد، اما زمان تصویب بودجه، دولت محل پرداخت این مهم را اعلام نکرد و نهایتاً مجلس بودجه را تصویب نکرد و دولت یک هفته بعد، یک درصد مالیات ارزش افزوده را افزایش داد و محل 40 درصد افزایش مشخص شد، اما هنوز حکم صادر نشده و مجلس این موضوع را دنبال خواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بارنشستگان، آیینه دورنمای کارمندان امروز هستند، افزود: اگر دولت به آنها توجه نکند کارمند هم با رغبت و حس مسئولیت کار نخواهد کرد.

پاک‌فطرت اضافه کرد: وقتی از رشد اقتصادی 8 درصدی سخن گفته می‌شود که 2.8 درصد آن حاصل از بهره‌و‌ری است، نباید فراموش کرد که بهره وری توسط کارگر انجام می‌شود.  اگر قرار باشد حقوق کارگر به درستی پرداخت نشود، معلوم است که راندمان کاری پایین می‌آید و رشد 8 درصدی محقق نمی‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا دولت به تنهایی حقوق کارگر را تعیین نمی‌کند، افزود: حقوق کارگران در استان‌ها و مشاغل مختلف باید فرق داشته باشد. هیچ کارفرمایی امروز تابع حقوقی که ادارات و وزارت کار تعیین کرده نیست، چون اگر بخواهند چنین حقوق بدهند، کسی کار نخواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه بیش از 70 درصد اقتصاد ما دولتی است، گفت: اگر اقتصاد تعاونی حاکم شود هم مشکل حقوق کارگر و هم معیشت و مسکن و درمان آن حل خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به نیرو‌های شرکتی هم اشاره کرد وگفت: مجلس سال گذشته تصویب کرد که تمام شرکت‌های وابسته را حذف و نیرو‌ها قرارداد کار معین شوند. این قانون با تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.
 
انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در شیراز
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از سال جاری اعمال می‌شود
  • اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه بی فایده است
  • قانون‌گذاری‌های جدید حمایت از معلمان اعمال شود
  • اعمال محدودیت‌های تردد در جاده چالوس
  • اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • اعمال محدودیت ترافیکی در تقاطع محور باغیک_تفرش
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در مازندران
  • نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس در کرمانشاه اعلام شد